KONCERT INAUGURACYJNY (12.05.2012)
(Kamil Gumiela – saksofon, Rafał Gumiela – organy; program):
Kamil Gumiela– ur. 27 kwietnia 1990 r. w Tomaszowie Lubelskim. Swoją przygodę muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat ucząc się gry na fortepianie. W roku 2004 ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I ST w Tomaszowie Lubelskim w klasie saksofonu mgr Sylwestra Gumieli. W roku 2009 otrzymał dyplom z wyróżnieniem kończąc Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II ST im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie saksofonu mgr Krzysztofa Kopcia. Obecnie jest studentem II roku na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr. Hab. Andrzeja Rzymkowskiego. Do jego najważniejszych osiągnięć muzycznych można zaliczyć: II Ogólnopolski Festiwal Saksofonowy (Przeworsk 2002) – II miejsce, III Ogólnopolski Festiwal Saksofonowy (Przeworsk 2003) – I miejsce, Przesłuchania Instrumentów Dętych Drewnianych (Mielec 2005) – III miejsce, Przesłuchania Instrumentów Dętych Drewnianych (Mielec 2007) – I miejsce, Laureat IV Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Muzyków (Jasło 2009). Ma za sobą wiele koncertów w kraju i zagranica m.in.: w Akademii Sztuk Pięknych w Koszycach – Słowacja, Operze Lwowskiej – Ukraina, na Węgrzech i w Niemczech. Koncertował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, uczestniczył w nagraniach dla TVP. Brał udział w licznych warsztatach muzycznych prowadzonych przez wybitnych saksofonistów muzyki klasycznej i jazzowej: Gunter Preisner (Niemcy), Massimo Mazzoni (Włochy), Sundar Viswanathan (Kanada), Benjamin Drazen (USA), Bernard Steuer, Mieczysław Stachura, Maciej Sikała, Piotr Baron, Tomasz Szukalski, Jerzy Główczeski.
Rafał Gumiela – ur. się 21 grudnia 1987 r. w Tomaszowie Lubelskim gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I st. w klasie fortepianu mgr Aleksandry Rudyk (dyplom w 2001 roku). Następnie kształcił się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie organów mgr Grzegorza Łobazy (dyplom w roku 2007). Obecnie jest studentem II stopnia na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca (dyplom licencjacki w 2010 roku) oraz w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz (dyplom licencjacki z wyróżnieniem w 2011 roku). Od 2011r. pracuje na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Do najważniejszych osiągnięć można zaliczyć: najwyższą punktację na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów (Wrocław 2006), nagroda Rektora Akademii w Łodzi dla laureata II Akademickiego Konkursu Klawesynowego (Poznań 2011), udział w Międzynarodowym Konkursie Organowym (Rumia 2006), udział w I Akademickim Konkursie Muzyki Organowej (Poznań 2008), udział w 17 Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Petra Ebena (Opava, Czechy 2010). Czynnie uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Wolfganga Zerera, Piotra Grajtera, Bartosza Jakubczaka, Marka Toporowskiego, Juliana Gembalskiego, Johna Butta, Julię Brown, Guy Boveta, Oliviera Latry, Davida Ponsforda. Współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami m.in.: Markusem Möllenbeckiem (wiolonczela barokowa), Michaelem Schmidtem-Casdorfem (flet traverso), Tomaszem Ślusarczykiem (trąbka barokowa), Antonem Birulą (lutnia, theorba), Marcinem Tarnawskim (skrzypce barokowe), Ewą Witczak (wiolonczela barokowa) oraz aktorem Jerzym Zelnikiem. Uczestniczy w wielu projektach muzyki współczesnej dokonując nagrań i prawykonań koncertowych dla polskiego radia i telewizji. Ma za sobą wiele koncertów kameralnych oraz recitali organowych i klawesynowych w kraju i za granicą.
Rafał Gumiela od 2012r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Bydgoszczy.
Podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury muzycznej w Tomaszowie Lubelskim (w ostatnim czasie sprawował kierownictwo artystyczne i organizacyjne nad „Wieczornymi Spotkaniami z Muzyką” pod hasłem „Rodzina Miastu”, które miały miejsce 6 i 7 sierpnia 2011 w Tomaszowie Lubelskim. Na koncercie wystąpiło dwunastu członków z rodziny Gumielów [muzyków polskich filharmonii, wykładowców i studentów wyższych uczelni muzycznych]. Program zawierał muzykę dawną, klasyczną, filmową oraz współczesną [w tym dwa prawykonania Mariusza i Marcina Gumielów]).
KONCERT ARTYSTÓW POZNAŃSKICH (16.05.2012)
(Anna Podgórska – sopran, Agnieszka Tarnawska – organy; program):
Anna Podgórska – swoją przygodę z muzyką zaczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Pile, którą ukończyła w klasie skrzypiec. Zafascynowana również śpiewem operowym, rozpoczęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu solowego, którą ukończyła z wyróżnieniem. Następnie kontynuowała edukację na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. A. Kowtunow. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez znakomitych śpiewaków i pedagogów takich jak: Loretta Clini (Mistrzowski Kurs Interpretacji Francuskiej Liryki Wokalnej), Antonina Kowtunow (Mistrzowski Kurs Wokalny), czy Piotr Łykowski (Mistrzowski Kurs Wokalny Muzyki Dawnej).
W czasie studiów brała udział w licznych koncertach kameralnych i symfonicznych oraz studenckich spektaklach teatralnych i operowych t.j.: Kartoteka S. Różewicza, Zemsta nietoperza J. Straussa (partia Adeli) oraz Napój miłosny G. Donizettiego (partia Adiny). W repertuarze posiada również takie partie, jak: Królowa Nocy i Pierwsza Dama z op. Czarodziejski flet W.A. Mozarta, Despina z Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Clorinda z op. Kopciuszek G. Rossiniego, a także partie sopranowe z Mesjasza G.F. Haendla oraz Requiem W.A. Mozarta. Już podczas studiów nawiązała współpracę z poznańską orkiestrą barokową Accademia dell’ Arcadia, której efektem jest udział w licznych przedsięwzięciach muzycznych i koncertach związanych z propagowaniem muzyki dawnej. W roku 2011 dokonała z tą orkiestrą nagrania płytowego opery Żniwiarze E.R. Duni (partia Gennevote) w ramach projektu Musica Restituta. Wystąpiła m in. na XXXIV Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku, Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, VI Poznańskim Festiwalu Mozartowskim, X Poznańskich dniach Verdiego. Współpracuje także z orkiestrą Strauss Ensemble oraz kwartetem wokalnym Bel Canto.
Artystka brała udział także w kilku projektach chóralnych. W roku 2010 wystąpiła na festiwalu operowym Rossini in Wildbad w Bad Wildbad (Niemcy), a w 2011 roku na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, koncertując m.in. w Londynie (Royal Albert Hall, BBC Proms 2011), Lipsku (Gewandhaus) oraz Wrocławiu uczestnicząc również w nagraniu płyty CD z oratorium Eliasz F. Mendelssohna z angielskim zespołem Gabrieli Consort & Players pod dyrekcją Paula McCreesh’a. Wykonywała również VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Chętnie wykonuje także muzykę współczesną biorąc udział w galach kompozytorskich młodych poznańskich kompozytorów.
Agnieszka Tarnawska – w czerwcu 2011 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie organów prof. Sławomira Kamieńskiego. Równolegle studiowała klawesyn w klasie ad. Marii Banaszkiewicz-Bryły. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych profesorów: Michaela Radulescu, Bine Bryndorf, Oliviera Latry, Domenico Tagliente, Marka Toporowskiego, Aude Heurtematte. W 2008 roku zdobyła wyróżnienie w Pierwszym Akademickim Konkursie Organowym Romuald Sroczyński in memoriam. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (lata 2009-2010, 2010- 2011). Semestrze letnim 2010 roku przebywała na stypendium w ramach programu Erasmus w Musikhochschule Lübeck, studiując organy u prof. Arvida Gasta i klawesyn u prof. Hansa Jürgena Schnoora. W sierpniu 2010 roku otrzymała drugą nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Obecnie jest studentką Musikhochschule Lübeck w klasie organów prof. Arvida Gasta.
KONCERT MUZYKI DAWNEJ (20.05.2012)
(Laboratoire de la Musique: Lucyna Białas – sopran, Szymon Szetela – tenor, Ewa Witczak – wiolonczela barokowa, Dorota Zimna – klawesyn; program):
Laboratoire de la Musique – to zespół, którego pasją jest wykonywanie i popularyzowanie muzyki kameralnej epoki baroku. Artystycznie wywodzą się głównie z rejonu Kujaw i Pomorza, gdyż w większości są absolwentami bydgoskiej Akademii Muzycznej. Faktycznie jednak korzenie zespołu sięgają odległych od siebie miejsc Polski, takich jak Bydgoszcz, Katowice, Toruń, Wałcz, Łódź czy Kłodzko.
Niestandardowy skład zespołu warunkuje zróżnicowanie programowe oraz skłania do prezentowania utworów rzadko wykonywanych, należących jednak do najcenniejszych zabytków muzyki kameralnej. Laboratoire de la Musique pragnie jednak nie tylko „odrestaurować” muzealne eksponaty, ale także włączyć je do współczesnej kultury, sprawić by – podobnie jak trzy wieki temu – wzbudzały zachwyt, zdumiewały, nastrajały melancholijnie, intrygowały a może nawet i bulwersowały jak ongiś.
Repertuar zespołu obejmuje barokowe dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne o charakterze świeckim i religijnym.
Do największych osiągnięć zespołu zaliczyć można m.in. zwycięstwo w konkursie zespołów muzyki dawnej, zatytułowanym Koncert na lunch a odbywającym się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (lipiec 2011 r.), zdobycie II nagrody oraz Nagrody Publiczności na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy, sierpień 2010 r.), cykl koncertów Alte Musique – Junge Energie (Niemcy, sierpień 2010 r.), cykl koncertów w ramach projektu Ochrona Dziedzictwa Kulturowego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2010 r.).
Muzycy uczestniczyli w kursach wykonawstwa muzyki dawnej pracując pod kierunkiem tak wybitnych pedagogów jak: Urszula Bartkiewicz, Michael Schmidt-Casdorff, Irmgard Schaller, Christine Schornsheim, Markus Möllenbeck, Pauline Nobes, Marten Root, Anton Birula, Nicolas Parle, Johann Plietzsch, Jadwiga Rappe, Jacqueline Ross, Marek Rzepka , Simon Standage.
KONCERT MUZYKÓW BYDGOSKICH (23.05.2012)
(Szymon Idziński – trąbka, Szymon Olszański – organy; program):
Szymon Idziński – ur. się 22.03.1988 roku w Nakle nad Notecią. Edukację muzyczną rozpoczął w 2001 roku w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie trąbki Marka Kani. Następnie podjął studia na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na wydziale instrumentalnym w klasie trąbki prof. Romana Grynia oraz w klasie trąbki naturalnej Tomasza Ślusarczyka. Obecnie jest studentem piątego roku tejże Akademii. W trakcie studiów doskonalił swoje umiejętności na warsztatach muzycznych u takich pedagogów jak: Richard Giangiulio, Manfred Bokschweiger, Wolfgang Bauer, Alex Jokipi, Igor Cecocho, Andrew Balio. Od niedawna zajmuję stanowisko muzyka w Orkiestrze Reprezentacyjnej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w Bydgoszczy.
Szymon Olszański – edukację muzyczną rozpoczął w roku 1996 w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie fortepianu mgr Barbary Kani. Od 2003 roku uczył się gry na organach w klasie prof. dr hab. Radosława Marca i mgra Jakuba Kwintala. Swoje umiejętności doskonalił na licznych mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych m. in. przez Julie Brown, Guy Boveta, Johna Butta, Oliviera Latry, Davida Ponsforda, Martina Rosta, Józefa Serafina, Marka Toporowskiego, Krzysztofa Urbaniaka, Wolfganga Zerera. Dokonał licznych nagrań dla programu II Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Pełni funkcję organisty w kościele Ewangelicko – Metodystycznym p.w. Opatrzności Bożej w Bydgoszczy. Koncertuje w kraju i za granicą. Występował z orkiestrą symfoniczną bydgoskiej Akademii Muzycznej gdzie realizował basso continuo w oratorium Mesjasz G. F. Handela pod dyrekcją P. Esswooda. Brał udział w konkursach organowych w Olsztynie (2009), Krakowie (2009), Poznaniu (2010). W roku 2009, uzyskał pierwszą nagrodę na konkursie organowym w Krasnobrodzie. Obecnie jest studentem III roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca.
KONCERT FINAŁOWY (27.05.2012)
(Bartosz Jakubczak – organy; program):
Bartosz Jakubczak – ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. A. Chorosińskiego, a w 2003 roku studia podyplomowe (stypendium im. G. Soltiego) z najwyższym odznaczeniem w Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. D. Titteringtona. Jest laureatem wielu nagród przyznanych przez tę uczelnię, m. in. Peter le Huray, Whalley Organ Scholarship Award oraz nagrody specjalnej przyznanej przez wybitnego angielskiego organistę Petera Hurforda.
Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: M.-C.-Alain, J. D. Christie, U. Spang-Hanssena, K. Koito, S. Landale, J. Laukvika, L. Lohmanna, H. Vogla oraz W. Zerera. W 2001 roku wziął udział The McGill Summer Organ Academy w Montrealu.
W 2002 roku otrzymał nagrodę Prix de la Presse podczas konkursu bachowskiego Grand Prix Bach de Lausanne w Szwajcarii. W tym samym roku wystąpił w Royal Festival Hall w Londynie, wykonując światową premierę zadedykowanego mu utworu na organy solo Salve Sancta Facies angielskiego kompozytora Davida Gortona. Był uczestnikiem wielu prestiżowych festiwali w Wielkiej Brytanii, m.in. The Spanish Baroque Music Festival, London Handel Festival, London Bach Festival, Dartington International Summer School, The Spitalfields Festival, London Organ Forum, International Organ Festival at St Albans, a także koncertów w Czechach, Grecji, Holandii, Irlandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Szwecji i Węgrzech.
W roku akademickim 2003/04 wykładał w Royal Academy of Music w Londynie w ramach Pidem Organ Fellowship. Bartosz Jakubczak jest regularnie zapraszany do prezentacji wykładów podczas ogólnopolskich sesji naukowych, m.in. w macierzystej uczelni, Akademii Muzycznej w Krakowie, Krzeszowie, Świętej Lipce. Obecnie pełni funkcję adiunkta w stopniu doktora w Katedrze Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.